måndag 12 maj 2008

Kinesar i Beijing


Nu har vi kommit till Beijing! Känns nästan som att vara i Sverige faktiskt! Luften luktar vår och allt känns strukurerat och modernt. Tror dock att det är lite stökigare och skitigare här än i Sverige, men nu är ju min referens Indien... Har nästan glömt lite hur det är i Sverige. Det var ju ett tag sen jag var där och jag tror att man måste glömma en del för att komma in i ett nytt liv som är så pass annorlunda. Det går åt mycket energi och tanke för att lära sig en kultur som är totalt tvärtom det man är van vid.
Vi landade igår eftermiddag efter 12 timmars flygning. Först mellanlandning i Singapore och sen 6 timmar därifrån till Beijing. Från kastrup tar det typ 9 timmar...
Vi checkade in våra väskor och åkte sedan till ett hotell där Mats skulle ha möte. Som tur var låg hotellet mittemot en shopping mall, Kunlun där jag spenderade någon timme. På övervåningen har dom väskshopping efter kl 17. Det ser ut som en korridor med skynken för dörrarna. Tror det är väskor som är från samma fabrik som originalen och bra kopior som säljs där, så dom vill nog inte skylta öppet med det. Väskorna är lite dyrare, men mycket billigare är de äkta. Tyvärr hittade jag ingen jag fastnade för direkt, men jag är inte orolig att jag ska komma tomhänt hem! Hittade även jätte söta tunikor på nedervåningen, men jag hade inte så bra koll på prutningen här, så jag ska dit idag igen. De började med priser på typ 1200:- och tydligen ska man få ner det till ca 70:-
Efter shoppingturen gick vi ut och åt (kina)mat. Vi beställde in massa olika rätter och delade. Bland annat åt vi den här piffade och puffade firren:
Idag vaknade jag tidigt och åt frukost med Mats innan han åkte till jobbet. Efter det tränade jag på gymmet och tog det lite lugnt innan utflykten till det som jag sett fram emot mest.... Det är inte muren eller förbjudna staden..... utan....IKEA (eller Ikaja som dom säger här)! Så fint! Det ser exakt ut som IKEA i Malmö, fast texterna står både på Svenska och Kinesiska. Väldigt roligt att se soffan Kramfors och de kinesiska tecknen för det! Efter shopping av sånt som inte finns i Indien (potatisskalare, servetter, diskborstar och äggklocka) gick jag ner till The Swedish food shop och köpte lingonsylt, knäcke, mjölkcholkad, kaviar, sill, dillchips, OP och Dajm! Att man ska behöva åka till Kina för att köpa redi mat!
Som planen var avslutades utflykten med köttbullar och lingonsylt, gräddsås och potatismos på restaurangen. Mycket lyckat och exakt så gott som jag trodde!
Nu blir det kina shopping för hela slanten!

Inga kommentarer: