torsdag 4 juni 2009

Högt blodtryck pga sjukhusbesök

TA MEJ BORT FRÅN DEN HÄR CIRKUSEN ASAP! Så känns det idag!
Har under det senaste året känt att man lär sig leva med att ingen kommer i tid, ingen har koll och alla yrar runt. Har trott att jag funnit ett sätt att handskas med detta land, men inte. Indien går bra att leva i när man inte behöver fixa massa saker! När vi flyttade hit var det ju mycket ilska och stort kaos.  Efter allt var fixat var det i stort sett frid och fröjd. Nu när vi ska flytta igen är cirkeln sluten... Är så jäkla arg att jag kokar! Har inte lärt mej ett skit känns det som!
Det är ju mycket att stå i inför en flytt. Flyttfirmor (som inte kommer i tid och därefter kladdar på allt), långa samtal med agenten för husan (som säger en sak till mej och är så otrevlig mot Leema att det inte är acceptabelt), avslut med Indiska organisationer (som försöker få mej att lära kineser knyta sari) och hälsoundersökningar...
... Det var här monstret Elin vaknade efter 12 månaders dvala...
...Tisdag morgon stod vi klara på Apollo Clinic för att göra ett gäng undersökningar som behövs för att få ett längre visum i Kina. När jag bokade tiden sa jag att det var viktigt att vi fick träffa en läkare först, eftersom det är speciella saker som måste kollas, men så klart hade de ju ingen kolla på detta när vi kom. Efter någon timme fick vi i alla fall träffa en läkare som fyller i ett formulär med tester som ska tas.
När vi började ta proverna tappas papper bort minst tre gånger, vi blir skickade upp och ner för trappor utan att veta vilket ärende vi har där, vilket gör att någon får ringa till någon på en annan våning som heller inte vet något. Det hela känns lite dumt när man går fram till en disk och de frågar vad man gör där och det enda sanna svaret man har är "Inte en  jäkla susning'".
Efter ett antal timmar och frustration var vi klara. Jag frågade om vi inte skulle göra en synundersökning också, men nej, nej. Det skulle vi inte. (Svaret var samma alla fem gånger jag frågade).
Idag klockan 10 var det dags att träffa doktorn för resultat. Mats kunde inte komma, men det var ok att bara jag kom. Det skulle ta en kvart. Klockan 14.00 var jag klar!
Mellan klockan 10-14 var det många vändor. Synundersökningen var ju inte gjord, Mats var inte där. Han måste ju närvara! Hela tiden var det en patient före mej till läkaren... Stackars tjejen i disken började nästan gråta när jag var ett sånt svin och jag tycker inte att det är coolt att vara det! Jag känner mej dålig, men jag verkligen hatar när folk ljuger för mej och det gjorde hon många gånger! 5 minutes madam... 5 minutes...
Hela tiden känns det som att det är första gången dom har en patient. Jag fick fel journal tre gånger. Ser jag ut att heta Hare Krishnan? 
När jag gick för att göra synundersökningen sa de även "one patient before you". Efter att ha sett tre personer gå in till doktorn åkte jag hem. Jag var så arg, men sen lugnade jag ner mej och åkte tillbaka, väntade 15 minuter, då var det min tur.
När det slutliga testet var klart hade jag fått direktiv av doktorn om att komma tillbaka, men då hade hon åkt... Dessutom ser jag på mina papper att vi saknar örontest, färgblindtest och något till test. HUR SVÅRT KAN DET VARA??????????
Jag sa till stackars tjejen i disken igen att vi inte hade alla test och att det kändes som det var ett gäng glada amatörer som startat en klinik och så säger hon, skönaste kommenaren av alla: 
- "I can write that you tests are normal". Ha. "Are you a doctor?", frågade jag. "Noooo, madam, I´m not"....
Sen ställde jag mej bakom disken och stämplade våra papper med lämpliga sjukhusstämplar utan att någon sa något, men vi måste dock komma tillbaka i morgon för några tester, samt att vi faktiskt inte fått veta om vi är friska eller ej... Det är lugnt. Hon sa att det bara kommer ta 15 minuter... 

2 kommentarer:

Ned Wellfare sa...

Shiiiiiit! Men snart slipper ni möget.

Unknown sa...

Det är som på film men guuu va vi skrattat här hemma åt sköterskan som skulle skriva att alla test va bra dom måste ju röka på hela högen därnere eller så e alla släkt me alla mkt inavel o skit, snart e vi där me, ha ha hu hu huuu men ja ska försöka ta vara på tiden för det är ju MINST sagt en erfarenhet för livet.....