onsdag 23 april 2008

Skora fötter stor...sko

Igår var det en sån där fantastisk dag som man bara får uppleva i Indien! Efter yogan åkte jag med vår tillfällige driver i hans fula bil ut på gympasko-jakt. (Vår bil och driver är på verkstad, så vi har inte kickat någon mer). Gatan där Nike, Adidas och Reebook ligger på är ca 500 meter från vårt hus, men trots det korta avståndet tog resan 20 minuter, för chaffisen villade bort sig. Jag var väldigt tydlig när jag sa vart jag skulle. Det kunde inte bli fel, men tydligen hade drivern vaxproppar i båda öronen, så han körde en "genväg" alldeles för långt bort, sen körde han in på gatan där butikerna ligger och backade ca 200 meter för att komma till butiken. Jag satt i det svettluktande baksätet och skämdes när de andra bilarna i rusningstrafiken tutade åt oss.

Väl inne i butiken berättade jag vad jag var ute efter och expediten gick och hämtade ett par skor i storlek 41!!! Jag har mellan 37 och 38, men han tyckte att de satt perfekt med ca 5 cm luft framme vid tårna och ett rejält glappande när jag testgick. Stupido! 
Det är något speciellt med indier i gympaskor. Alla har FÖR stora skor, så det glappar och de ser ut som små L som springer runt. Jag hade en teori att de köpte för stora skor för att de var fattiga och att de skulle växa i dom, men vuxna människor växer ju inte så där fruktansvärt mycket... En annan teori var att om man är 4 medlemmar i en familj och plussar ihop deras skostorlekar och delar med fyra, så kan alla dela på ett par skor,  men tydligen är det bara så att butiksbiträderna har fått det hela om bakfoten och tycker att det är så skor ska vara...

När jag demonstrativt visat killen i butiken att han var helt snurrig gick han och hämtade skor i storlek 37, som var lite för små. Jag sa att 38 skulle varit perfekt, men då säger han att det finns inga storlekar mellan 37 och 41! Herregud! Jag bara skrattade, sen kom han med UFOdojjorna som är på bilden i storlek XS och dom passade och var faktiskt väldigt sköna! Men väldigt, väldigt fula.... Tror i alla fall att jag kommer kunna springa snabbt i dom. 

På vägen hem körde drivern ner i ett hål i marken och jag fick berätta att han måste trycka lååååångsamt på gasen för att komma upp, men hans öron var fortfarande igen pluggade. Hans lösning var att gasa så mycket som det bara gick i sanden. När vi kom ur gropen efter en lång stunds spinnande var det ett stort rökmoln efter oss. Nästan som i en vesternfilm! Rätt coolt och rätt pinsamt.



Inga kommentarer: