onsdag 9 april 2008

Goa grannar


Sånt här kan man fördriva sina dagar med när man är hemmafru...

... Det är ett kollage hur jag vill göra med inredningen i vardagsrummet i stugan. Jag gillar att göra inredningskollage, men det blir aldrig exakt så i verkligheten. Det är inte alls säkert att möblerna passar lika bra i rummet som det gör i huvudet, men man kan börja med några möbler som man tänkt och sen se åt vilket håll det bär iväg. I stugan vill jag, vet inte vad brollan och Ukke vill, men jag gillar i alla fall Laura Ashley stilen i ett sommarhus. I lägenheten i Malmö har jag mer minimalistisk stil med lite dansk design känsla. Perfekt då att ha två hus, så får man utnyttja bredden i shoppingkunskaperna! Eller nu är det ju faktiskt tre ställen jag har att inreda! Den minimalistiska lägenheten i stan, det lantligt romantiska huset vid havet och den megastora indisk/svenska lägenheten i Curryland. Jippi hurra!!

Apropå lägenhet i Indien. Liksom andra hus med lägenheter har även vi grannar. Närmast oss bor den gamla damen som äger huset. Hon är liten och rynkig och lite lik E.T. I måndags bjöd hon in oss på middag. Jag räknade med att äta en lätt lunch, för indiska middagar är inte att leka med. Maten tar aldrig slut och när alla grytor till sist är tomma brukar man avsluta med en sliskig och fet efterrätt. Alkohol hör inte till mattraditionen i Tamil Nadu. 
Husägaren är Brahmin, vilket innebär att hon är den högsta kasten, närmast gud och hon får inte röra varken kött eller ägg. När jag pratat med henne tidigare har jag fått känslan att hon svävar lite över alla andra både för sin kast, sitt temperament och att hon är stenrik. Jag var faktiskt lite rädd för henne och köpte därför en extra fin present med doftljus, rökelse och ekologiska tvålar. Man vill så klart ge ett gott intryck!
19.30 var vi finklädda och ringde på hennes dörr. Strax därefter kom även hyresgäster från två andra lägenheter. Skönt att slippa fokus bara på oss... Vi satte oss ner i vardagsrummet och blev serverade en GT till min förvåning. Jag trodde inte traditionella brahminer drack alkohol, men mängden av detta i min drink var högre än en redig norrlänsk grogg! 
Efter lite småprat kom plockmat in. Det bjöds på paneer (smakar lite som tofu), knyten med kikärtor och andra indiska tapas. Till detta dracks sprit och vi blev ständigt påminda om att skynda på att dricka, så vi kan fylla på... 
Kvällen fortskred med tapas och drinkar. Ingen middag. Vid 23 tiden smakade GTn som en Dry Martini utan vermot. Festen kändes som den var på väg att flippa ur. Hyrestanten satt i soffan och sluddrade om att jag inte ska vara svartsjuk, men hon gillade Mats väldigt mycket."Han är en så himla snygg och väluppfostrad" sa hon upprepade gånger. I ena hörnet sprang en husa runt med ett elektriskt mygg racket och mellan varven skrek tanten fireworks! när en mygga brändes. Lite innan 24 kände vi att det nog var dags att gå. Samtalen blev bara mer och mer dimmiga (typ viii är kompisar 4ever stilen). Den indiske mannen på våningen över oss tjatade om att jag skulle släppa ut håret, för han ville se hur långt det var och sen skulle hans fru klä mej i en sari, men jag var inte så sugen på det. Mats lovade att han ska ta hand om damen så fort hon behöver något, vilket han står för även idag. 
Sammanfattningsvis kan jag säga att trots en mindre alkoholförgiftning fick vi alla fall en fin, men lite oväntad grannsämja!

1 kommentar:

Anonym sa...

Aww fick ni ingen gigantisk middag? Nå, vad tyckte hon om presenten då? Får ni stanna som hyresgäster?