måndag 31 mars 2008

Turistaz


Finn två fel

Söt

Nu har Suzanne åkt tillbaka till Sverige och jag är själv igen, men bara idag. I morgon kommer Jesper och han stannar här till fredag! 
Vi hann med några sevärdheter under Suzannes vistelse. Mylapore templet besökte vi första dagen där vi faktiskt lyckades pricka in en festival! Ett jäkla ös var det med karuseller och gigantiska statyer av gudar och annat! Långfredagen spenderade vi i Pondicherry och Auroville. Tyvärr regnade det hela dagen, men ändå en trevlig utflykt! Vi åt lunch på Le Duplex som kombinerar Indisk och Fransk mat. Stället har ingen kyl, utan handlar färskt och ekologiskt två gånger om dagen. Utöver det har vi bland annat besökt Ideal beach resort för att få lite sol, Mamallapuram med sina stenskulpturer, Bella Ciao och ätit lovely pizza, Spencer Plaza där vi köpte sjalar och gick vilse. Mer shopping blev det på Citi Center, Fab India, Anoki och Amethyst. Egmores tygmarknad besökte vi två gånger. Meterpriset ligger på ca 30 Rs (5 kr ungefär). Fynden tog vi med till skräddaren som sydde upp lite saker till Suzanne. Också det väldigt billigt! Jag lämnar tyg och hämtar kläder hos henne mest hela tiden känns det som...
Suzanne var även ute lite själv. Jag fick magsjuka eller influensa eller något annat skit och var tvungen att vara inne några dagar. Det är tur att vi har drivern! (Har precis fått en ny igen. Tror vi är på nummer 9 eller 10).
Att vara turist i Chennai är inte det lättaste. Man kan inte gå på gatorna. Det tar tid att lära sig hitta eftersom tendens till struktur är obefintlig och det finns egentligen inte så mycket att se, mer än livet som pågår i minsta lilla skitiga gränd. Överallt är ett myller och en sak jag tycker om är att i myllret verkar de flesta vara rätt nöjd med livet. De har ett helt annorlunda socialt liv än vi har och det väger nog upp mycket annan missär. Apropå skitig, är detta den skitigaste staden Suzanne sett och då måste jag tillägga att hon är väldigt berest...
Nu antar jag att jag skrämt bort alla eventuella besökare. Chennai är inget för mesar, men det antar jag inte att mina vänner är, så på med handskarna och ner till grytan!
 
Grönalund är ball, men detta är det FETASTE!

Mamallapuram

Inga kommentarer: